zaterdag 4 februari 2017

The blessed genealogist - Finding Aunt Alice (2017)

Last week I decided to go and try to find a grave of a distant relative at the huge cemetery of Berchem, just to the south of the Belgian city of Antwerp. I was definitely surprised by the size of this cemetery and it took me quite some time to locate the grave I was looking for. While I might write a blog post about that relative in my other blog, I already wanted to share something I discovered as I was walking between the many old graves at the Berchem cemetery.

Of all of the relatives I have been researching, probably I have been spending most time on my great grand aunt Alice Brusten, the opera singer. Reason I spent so much time on collecting every bit of information I could get my hands on is because my dear late aunt Annemie had asked me if I could help her find out more about aunt Alice.

The last couple of weeks I had spent quite some time on gathering information about the husband of aunt Alice, uncle Maurice Van Bladel, because a student reporter had contacted me to ask questions about uncle Maurice as he was preparing a report on forgotten Olympic Arts medal winners.

Now as I was walking through that graveyard I suddenly stopped walking as I saw a huge tombstone of the Van Bladel family. I walked over and tried to read the letters on it and there they were... The names of my great grand aunt Alice and her husband uncle Maurice!

I literally had to lean on the tomb to keep myself from falling down. I tell you, if you learn so much about these long lost relatives, you really start to care about them. And then of course I instantly regretted I didn't locate this grave while I still could tell my aunt about it... Yes, all that got me teary for a second. But as I walked away from that cemetery, I was smiling. Wondering how that just happened...


Van Bladel family grave




*

*         *





Vorige week besloot ik op de begraafplaats van Berchem op zoek te gaan naar het graf van een verre aanverwant. Ik was zeker verrast door de grootte van deze begraafplaats en het vergde heel wat tijd alvorens ik het graf had gevonden waar ik naar op zoek was. Over dat familielid zal ik misschien later nog een bericht schrijven in mijn andere blog. Intussen had ik toch graag al een ontdekking gedeeld  die ik deed terwijl ik rondliep tussen de vele oude graftomben op de Berchemse begraafplaats.

Van alle familieleden waar ik onderzoek naar heb gedaan, heb ik waarschijnlijk het meeste tijd besteed aan mijn overgroottante Alice Brusten, de opera zangeres. De reden dat ik zo veel tijd heb gespendeerd om zoveel mogelijk over haar te weten te komen is omdat mijn tante Annemie me destijds had gevraagd of ik haar kon helpen om meer informatie te vinden over tante Alice.

De voorbije weken heb ik dan weer aardig wat tijd gespendeerd om meer te weten te komen over de echtgenoot van tante Alice, nonkel Maurice Van Bladel, omdat een student journalistiek me had gecontacteerd en vragen had gesteld in verband met nonkel Maurice omdat hij een werkstuk was aan het voorbereiden over de vergeten olympische medaillewinnaars in de kunstdisciplines.

Terwijl ik door de begraafplaats stapte, stopte ik plots omdat ik een grote grafsteen zag van een familie Van Bladel. Het kostte me enige moeite om de namen te lezen op de grafsteen, maar daar waren ze... De namen van mijn overgroottante Alice en haar man, nonkel Maurice!

Ik moest me letterlijk vasthouden aan de graftombe om te verhinderen dat ik neerviel. Ik kan je zeggen, als je zo veel leert over die lang vergeten familieleden begin je er echt om te geven. Ik betreurde onmiddellijk dat ik dat graf niet had gevonden wanneer mijn tante nog leefde, zodat ik haar erover kon vertellen... Ik werd er even emotioneel van , maar wanneer ik weg stapte van de begraafplaats glimlachte ik. Me afvragend hoe dat net was gebeurd...


Familiegraf van de familie Van Bladel

9 opmerkingen:

  1. I love it when that happens - like someone was guiding you to the right spot. When did Alice the opera singer pass away? Any chance recordings of her performing exist?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Yes, absolutely! I learned from the gravestone she died in February 1961. I was told there were no recordings. I did find a lot of newspaper articles and some theatre programs. She mainly performed in the twenties and thirties...

      Verwijderen
  2. Zo ben je bezig met opzoekwerk voor het ene verhaal en kom je terecht in het andere verhaal waar je reeds zoveel opzoekwerk hebt verricht. t. Mieke zou trots zijn dat je dit graf hebt gevonden.
    Het is dankzij personen als jij die zoveel tijd en opzoekwerk verrichten, dat wij ons die personen, waar we verhalen over hoorde vertellen beter voor de geest kunnen halen. Xxx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dank u. En, inderdaad, hoe meer de geschiedenis zich openbaart, hoe meer blijkt hoe al die verhalen op de ene of andere manier met elkaar verbonden zijn...

      Verwijderen
  3. Ik vind het prachtig dat dit graf nog bestaat ... meestal verdwijnen ze na een bepaalde aantal jaren ... mooi werk geleverd hoor ...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt! Inderdaad geweldig toch dat dit nog bestaat! Zulk stukje geschiedenis om trots op te zijn.

      Verwijderen
  4. This was a great read. So glad you 'stumbled' upon this!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Thank you, Michael! It made me so happy - could hardly believe my eyes...

      Verwijderen
  5. Dit graf is wat men noemt "Eeuwig Durende Grond". Die graven mogen normaal nooit verdwijnen. De familie heeft daar indertijd redelijk véél geld voor moeten geven. Ze hebben eigenlijk die grond gekocht. Ik weet echter niet of dit voor euwig is of voor 99 jaren.

    BeantwoordenVerwijderen